Svetové inšpirácie Späť na zoznam

Lucia Husenicová
Lucia Husenicová 31.1.2018

FOODTRUCKS - Ikony spoločnosti v pohybe

“Street food je skutočná alternatíva fast food-u a silným motorom integrácie v spoločnosti. Street food je budúcnosť”, deklaruje slávny francúzsky kuchár Thierry Marx po založení školy mobilnej kuchyne.

Nová generácia

Dodávky s jedlom vôbec nie sú novým fenoménom dnešnej doby. Koncept vznikol v USA počas Občianskej vojny a rozšíril sa počas dvadsiateho storočia. V roku 2008 bola vyvinutá nová generácia Foodtruckov. Gurmánske jedlá sa chceli priblížiť rušným uliciam a miestam.

Koncept je založený na dostupnosti, rýchlosti a kvalite. To sú tri faktory úspechu, ktoré treba kombinovať so silnou vizuálnou identitou a expertným využitím sociálnych médií. Perfektným príkladom tohto trendu sú Baby's Badass Burgers - ružový foodtruck križujúci Ameriku a ohlasujúci svoju cestu na sieti Twitter. Tak ako aj MAXimus/miniMUS v Seattli, ktorý upútava pozornosť vozidlom v tvare prasaťa a dráždi chuťové poháriky prostredníctvom lokálnych produktov.

Ďalším príkladom je Birrabus v Taliansku, ktorý ponúka výber čapovaných pív a miestnych špecialít. Taktiež foodtruck Mellow, ktorý ponúka v Bruseli mrazený jogurt.

Ziskové podnikanie

Nadšenie pre tento trend stále raste: investícia potrebná na vybavenie foodtrucku je jednoznačne nižšia ako investícia potrebná na kamennú prevádzku reštaurácie, nehovoriac o prevádzkových nákladoch. Na dobrom mieste s troškou štastia na počasie môžu byť zisky z takéhoto podnikania veľmi lákavé! Síce sa môže zdať priskoro na takéto tvrdenia nepodložené štatistikami, no o veľkom potenciáli nemožno pochybovať. Čo len pridáva na atraktivite je fakt, že spoločnosť si obľúbila tento koncept. Foodtrucky sa vtesnávajú do každodenného stravovania ľudí: prestávky na obed sú stále kratšie a kratšie a pracujúci sú vďační aj za bagetu z ulice. Napriek tomu im stále záleží na pôvode jedla, ktoré konzumujú, tak ako aj na úrovni a sofistikovanosti pokrmu.

Kultúrny fenomén

Giganti gastropriemyslu už tiež naskočili na vlnu tohto trendu. Príkladom je McCainov Potatomobile, Hertin Hot-Truck či Burger King, ktorý pustil do sveta už štyridsať vozidiel. Nezaostávajú ani automobilové spoločnosti. Peugeot vyrobil špeciálny foodtruck pri príležitosti Milan Expo 2015,mkde namiesto klasickej reštaurácie vo francúzskom stane výstavy umiestnil práve takýto gastro-mobil. Prispôsobujú sa aj mestá, ktoré musia s foodtruckmi rátať aj v legislatíve. Pochopili, že takýto trend treba regulovať a hlavne aktívne podporovať. V Bostone sú foodtrucky vyberané prostredníctvom kuch árskej súťaže, z ktorej môžu následne zvolené foodtrucky profitovať prostredníctvom úľav od rôznych poplatkov.

Čo odráža životnosť odvetvia je aj fakt, že na rôznych eventoch a festivaloch vznikajú gastromestečká tvorené len foodtruckmi. Intímnejší koncept sa vyvíja v Chile skupinou “Foodies”, ktorí ponúkajú foodtruck servis pre súkromné party. V Brazílii pre zmenu prišla skupinka piatich mladých podnikateľov s nápadom “Feed Trucks”, ktoré ponúkajú jedlo ľuďom bez domova. Používajú pri tom zbytkové potraviny z lokálnych reštaurácií.

Tieto mobilné reštaurácia nás budú naďalej prekvapovať. Rastie počet aj tých, ktoré zaútočia na naše chuťové poháriky s novými špičkovými pokrmmi, ktoré by sme na ulici určite nečakali.

Zdroj: RAK Perspectives 2017

Spracované: Lucia Husenicová - LHI

Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info